Letošní Barumka ve smutečním hávu

07.10.2012 16:45

Letošního vrcholu sezóny, jakým je Barumka už pěknou řádku let, se pořadatelé hodně obávali, vzhledem k nemastné a neslané účasti na předchozích soutěžích v letošní sezóně. Ovšem Barumka nezklamala a přitáhla mnoho jezdců. Bohužel, jak asi všichni ví, letošní Barumka v realitě byla velmi smutná, kvůli tragické události, která určitě alespoň trochu poznamenala každého jezdce a pravého fanouška rally i při online závodění. Pojďme, ale zpět a ohlédnout se za tou letošní a smutnou Barum Czech rally Zlín.

 

PRVNÍ, DEŠTIVOU ETAPU OVLÁDL VÁŇA

Na startovní listině Barumky se celkem sešlo 62 posádek, což je číslo velice slušné. Startovka obsahovala velmi zvučná jména, nechyběli tu oba dva tovární týmy se svými jezdci, Janem Mořkovským a Liborem Pilkou. Dále například bratři Rafajové, Dalibor a David nebo Martin Plesník, Lukáš Zbranek a Tomáš Lessus. Za zmínku stojí také jediná žena ve startovním poli, Michaela Zajícová. Z takto nabité startovky ale dojelo na start pouze 40 jezdců. První etapa obsahovala devět náročných rychlostních zkoušek, které většinou byly navlhlé nebo mokré. První zkouškou byla už tradiční superspeciálka v ulicích Zlína. Tu ovládl Kamil Váňa s Fábií S2000 a druhý s nepatrnou ztrátou dojel Jan Mořkovský s továrním Peugeotem. Třetí se umístil Dalibor Rafaj se starší Imprezou.

Po dvojici dalších RZ se pořádí na čele mění. Mořkovský zrychluje a už si před Váňou vybudoval náskok okolo 20 vteřin, hlavně díky chybě, kterou Váňa udělal na RZ 2. Na třetím místě je zatím Patrik Vařeka s další Fabií S2000 v poli. Po třiceti minutovém servisu následuje těžká série čtyř RZ. Pořadí na špici se velmi mění, díky haváriím a technickým problémům. Po RZ 4 odstupuje Anton Sabadoš, v rámci super rally budou další etapu startovat Patrik Vařeka, Dalibor Rafaj nebo Marek Petráš. Havaruje také Jan Mořkovský a propadá se v pořadí kvůli superally časům. Po náročné sekci se do čela opět dostal Kamil Váňa se skoro minutovým náskokem na druhého Libora Pilku s tovární Fábií S2000. Třetí místo patří Tomáši Lessusovi, který je ale jen těsně před Lukášem Zbrankem s Imprezou N10. Do konce první etapy zbývají už jen dvě rychlostní zkoušky, které se jely na suchu. Chybu dělá dosud pátý Tomáš Kratina, havaruje, ale do druhé etapy už nenastoupil. Konečné pořadí po první etapě je tedy následující. Váňa je první s náskokem, který čítal okolo minuty a čtvrt. Druhý je Tomáš Lessus, který za sebou těsně drží třetího Lukáše Zbranka s osmi sekundovým náskokem. Čtvrté místo okupuje tovární jezdec Libor Pilka, ztrácí na Zbranka pouze dvě sekundy. Top pětku uzavírá Martin Plesník s Cliem R3, je tím pádem také nejrychlejším jezdcem s vozem, který má poháněnou pouze přední nápravu. Za zmínku stojí výkon Davida Němce, který se svou ‘‘stošestkou‘‘ jede velmi solidně a průběžně ho v pořadí najdeme na šestém místě, minutu za Martinem Plesníkem. Do cíle první etapy dorazilo 37 posádek, z toho jen 9 bez super rally.

 

DRUHÁ ETAPA, ANEB NAPÍNAVÝ BOJ AŽ DO KONCE!

V poslední, druhé etapě čekalo na jezdce tři rychlostní zkoušky, které se jely dvakrát, a na všech panovalo slunečné počasí. Na první RZ této etapy se nic zásadního nestalo, jezdci se super rally se alespoň snažili vyhrát nějaké RZ a dosud ‘‘bezchybní‘‘ stále jeli bez větší havárie. Pouze si pořadí vymění Pilka se Zbrankem, nyní je třetí Pilka a Zbranek čtvrtý. Do druhé etapy se nepodíval tovární jezdec Peugeotu Jan Mořkovský. Velký zvrat v soutěži přichází na dvanácté RZ, když havaruje Váňa z prvního místa a Pilka ze třetího. Na prvním místě se momentálně nachází Lessus s půl minutovým náskokem před Zbrankem, třetí je Plesník, ovšem ten už ztrácí na Zbranka okolo tří minut. Na další, třinácté RZ chybuje Lessus a první místo ponechává Zbrankovi, jinak se pořadí nemění, Váňa s Pilkou se nadále propadají, kvůli super rally časů hlouběji do pole. Na čtrnácté RZ se Lessus snaží dohnat ztrátu na prvního Zbranka, dotáhne se na něj na rozdíl třinácti sekund, ovšem má to těžké, jeho Peugeot S2000 je velmi poškozený. I přesto Lessus zabral, vyhrál poslední rychlostní zkoušku a nakonec zvítězil o pouhých 91 setin sekundy! Zbranek musel sklopit hlavu, ale i tak je s výsledkem velmi spokojen. Třetí dojíždí s Cliem R3 Martin Plesník s více než tří minutovou ztrátou na Lessuse. Čtvrtý se umístil David Rafaj a pátý David Němec už s hodně historickou technikou, kterou je Peugeot 106 Rallye. Na šestém místě dojel Karel Dvořák s Fábií S2000 a sedmičku jezdců kteří dojeli bez super rally uzavírá Jan Mareš. Zbylých dvacet jezdců dojelo v rámci superally.